מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי

.מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

אנשים רוצים להרגיש טוב ורצוי מהר. הכל הופך למהיר בימים אלו. הסמרטפונים מהירים, המכוניות מהירות מואפילו הכדור נגד כאב ראש מפורסם ככזה שעובד תוך 20 שניות. אף אחד לא אוהב לעבוד קשה או לחכות . אז אם ככה, למה דווקא טיפול קוגניטיבי התנהגותי נעשה כל כך אופנתי? נראה שעל פיההגיו הזה של מהירות התגובה, היינו מצפים שטיפול אצל פסיכיאטר- שירשום לנו כדורים, ניקל א הטיפול הזה כל יום במשך חודשיים ונרגיש טוב, זה הפתרון הנכון.
במקרה הזה נראה שהחשש מ"תרופות" יותר גדול הצורך לקבל את הטיפל מהר וביעילות.

טכניקות טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוססות על הרעיון שאנשים אינם בהכרח המגיבים או הקורבנות של הנסיבות של החיים. הם אינם בהכרח הדמויות הפאסיביות של הנסיבות. בתיאוריה שעומדת מאחורי תורה זו גורסת שהאדם הוא דמות שחושבת, מרגישה ופועלת לנסיבות והרגשות הללו והתגובות שלו מושפעים אבל גם משפיעים על האופןש הוא רואה את המציאות. אירועים ומצבים יכולים להתרחש כל הזמן הזה שאנחנו מפעילים את הראש שלנו אבל התגובות שלנו תלויות במידה רבה במצב הנפשי שלנו, כמה טוב או רע לנו, וכמה טוב או רע אנחנו מרגישים כלפ עצמנו.אנחנו מושפעים רבות ממחשבות אוטמוטיות וקביעות של אמונות כלפי עצמנו ומקומנו. אלו גורמים לנו לנהוג ולהרגיש ולהבי מצבים בחיים ובעקבותיהם אנחנו מכילים מטען רגשי שיכול להיוןת חיובי או שלילי.

דוגמא אחת לבעיה של מחשבות שליליות

למשל, מישהו עובר מולך, אתה מכיר אותו ואולם הוא אינו אומר לך שלום. . יש הרבה סיבות אפשריות לכך:
אולי הוא לא ראה אותך, אולי אולם אנשים היו שקועים במחשבות ולא שמו לך אליך? אולי הם סתם לא ידודותיים?אולי הם שונאים אותך או לא מכבדים אותך?

אנחנו רואים שלסיטואציה אחת בחיים יש פירושים רבים. כך שאותו אירוע וההבנה של מה שקרה ולמה, כבר נצבע בגוונים שמאפיינים אותנו ומושפעים מהמצב הרגשי שבאותו רגע.   אתה מרגיש פגוע ונדחה. אבל זה עשוי להיות בלתי סביר ובלתי הגיוני, כי אתה קפצתם למסקנות הלא נכונות ובחרת בתוצאה האפשרית הגרועה ביותר במונחים של הדרך בה אתה מרגיש. למה יש לך צורך הגיב בדרך זו? זה לא חייב להיות ככה. התגובה שלך תלויה במערכת של אמונות נעלמות מן העיין. אמיתות ברורות ואוטומטיות שאתה אפילו לא שם לב אליהם. אלו המחשבות השליליות.

זוהי המהות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הטיפול משנה את הדרך שאתם מגיבים לאירועים, משנה את הראייה לאירועים וממשנה את הגישה שלך לאירועים. הטיפול משנה סגנון חשיבה ותגובות.

כללי חשיבה סגנונות ותגובות שמטופלות על ידי טיפולים התנהגותי קוגניטיבי

יש קבוצה של שגיאות שליליות קלאסיות חושבים בסגנון שיכול להשפיע על מצב הרוח שלך וכבוד עצמי:

סיבה מונעת על ידי רגשות – כאשר אני מרגיש אשם, חייב להיות משהו כדי להיות אשם.למעשה אתה מרגיש אשם מתוך במצב הרגשי ותכונותיך ולא בגלל שעשית משהו רע וגם אם לא הצלחת במשהו אין הדבר אומר שאתה אמור להיות בתחושת אשמה עד כדי כך משמעותית ועמוקה

הסקת מסקנות שלא בצדק – אם אצא לבילוי אני רק ארגיש רע. כדאי שאשאר בבית. למעשה סביר להניחל שתהנה אם תצא הערב עם החברים שלך. נכון שרבת עם החברה שלך אבל היציאה היום תוכל לשפר את מצב הרוח שלך ותוכל לקים את השיחה עימה ביתר יעילות .

כל דבר פחות ממושלם הוא חסר תועלת – אני יודע שאני לא יכול לעשות את הדבר בצורה מושלמת, אז למה לטרוח. למעשה אי עשייה ואי התנסות תשאיר אותך באותו מקום, לא תתקדם ולא תוכל להשיג את מה שאתה רוצה. ואילו אם תנסה ואפילו במחיר של כישלון מסויים , תוכל ללמוד מכך ולהתפתח.

ציפיה שלילית של העתיד על ידי הכללות- הציונים שלי גרועים והעתיד שלי לא שווה. אני לא אגיע לשום דבר. הראייה הזו אינה הגיונית הרי ברור שיש מקצועות שאתה יכול להיות בהם יותר טוב, ואם הציונים כל כך רעיםאולי בגלל שהמקצוע לא מתאים לך? אולי יש סיבות אחרות שאתה סבורא שהצינים שלך גרועים כאש רלמעשה אתה נמצא "רק" באמצע הכיתה?

איך אפשר לשנות הרגלי חשיבה שליית שנרכשו במהלך שנים רבות?

 טיפול קוגניטיבי התנהגותי נועד לעזור לאנשים לצאת מהגדרת המוצא שלהם שנגרמת על ידי חשיבה רגשית. בעיקרו של דבר זה תהליך שבו אתה מחליף את מה שאתה מרגיש בעובדות מהחיים. כלומר, אתה מסתכל על העובדות וצובע אותם ברגשות שלך. השיטה מלמדת אנשים לחשוב בצורה חיובית, ומציאותית ומאמינה שהחשיבה השלילית התקבעה בגלל חזרה על אמונות אלו . באותה דרך ניתן לקבע חשיבה חיובית. כמו למשל, חרדה מעכבישים גורמת לאנשים להמנע ממגע איתם. אולם ההמנעות הו רק מגבירה את החרדה והרצון להמנע מהם. הטפול הזה יאפשר להמנע מההמנעות מהעכבישים על ידי חשיפה לעכבישים והתמודדות עם הפחדים והרגשותש הם מעוררים. הטיפול הקונגיטיבי התנהגותי יכול להיות יעיל במקרים מסויימים כמו תרופות אבל אם אתה מתאים לטיפול הזה תצטרך לשאול את הפסיכיאטר שלך.

Category: פסיכולוגיה

תגיות: , ,

- מרץ 1, 2015